Despite the Gods

Vlak nadat Jennifer Chambers Lynch met Surveillance haar tweede speelfilm afleverde, werd ze door een Bollywoodproducent overgehaald om in India Hisss te regisseren, over een slang die in een vrouw verandert, die weer in een slang verandert. Maar dat is gerekend buiten culturele en religieuze verschillen, aanhoudende regenbuien, de Indiase werkethiek, opdringerige mensenmassa’s, en andere kleine rampjes. Uiteindelijk nam de productie meer dan zes maanden in beslag en raakte de producent steeds ongeduldiger… Wist Lynch wel waar ze aan begon? Aan het begin zien we haar in elk geval ongelovig reageren op de fragmenten uit Bollywoodfilms die de producent haar laat zien. Despite the Gods is daarmee niet alleen een film over film, maar ook over de weg kwijtraken in een vreemde cultuur. De aanwezigheid op de set van Lynch’ twaalfjarige dochter maakt het er bovendien niet makkelijker op. Ondanks alles zet de regisseuse stug door, waardoor je als kijker niet anders kunt dan vallen voor haar bevlogenheid en temperament. ‘I want sex twice a day, and I want to work the whole day, every day.’ Daar schrokken ze wel even van in India.