European Fantastic Shorts #1 2012

Gratis software, online collectieven, 48HR movie making: de drempel voor aanstormend filmtalent is nog nooit zo laag geweest. De jonge Steven Spielberg had nog een vader met een dure amateurfilmhobby nodig. Wij kunnen gewoon op onze smartphone een filmpje opnemen. Die laagdrempeligheid merken we bij Imagine natuurlijk ook. Dit jaar kregen we meer shorts aangeboden dan ooit tevoren. Dat betekent: streng selecteren. Want hoewel qua uiterlijk de inzendingen elk jaar mooier en professioneler worden, is het toch vaak inhoudelijk waar de schoen wringt. Een schitterend idee is niet genoeg: je moet het ook in de context van een goed verhaal weten te plaatsen. No Face (FR, 2011 8’) Regie: Mathilde & Jean-Yves Arnaud Wie is toch die mysterieuze fotograaf die nietsvermoedende voorbijgangers van hun emoties berooft? Het echtpaar Arnaud toont dat de geest van fotograaf Eugene Atget nog steeds door Parijs doolt. En er huiveringwekkende praktijken op nahoudt. Fata Morgana (NL 2011, 5’) Regie: Frodo Kuipers Vaste bezoekers van Imagine kennen inmiddels wel de droge humor van animator Frodo Kuipers ( Lost in Space ). En droog is Fata Morgana: een limonadeverkoper in de woestijn wordt heen en weer geslingerd tussen zakelijk gewin en een enorme dorst. La Victoria di Ursula (SP 2011, 15’) Regie: Julio Martí & Nacho Ruipérez Een stormachtige nacht, een vervallen kerkhof, een open graf: La Victoria di Ursula lijkt een schoolvoorbeeld van gothic horror te zullen worden. En dat is dit fabuleus vormgeven griezelverhaal ook, maar toch net even anders dan je verwacht. Por que desaparecieron los dinosaurios ? (SP 2010, 3’) Regie: Esau Dharma & Mar Delgado Waarom de dino’s uitstierven? Dat gaan we natuurlijk niet verklappen, maar het heeft iets te maken met de ontdekking van spiegelplaneten. In drie minuten de mysterie van ons bestaan analyseren: knap hoor. The Backwater Gospel (DK 2011, 10’) Regie: Bo Mathorne De komst van de Doodgraver zet de bange bewoners van Backwater aan om een zondebok naar voren te schuiven. Zij die zonder zonde zijn…. Opvallende combinatie van western en horror grossiert in apocalyptische visuals. Sudd (ZWE 2011, 15’) Regie: Erik Rosenlund De gummetjes-fabriek is afgebrand: heel vervelend als je die hardnekkige potloodstrepen niet meer van je lijf af krijgt. In stemmig zwart-wit draaide Rosenlund dit tragikomische relaas van een samenleving waar de chaos niet meer uit te vlakken blijkt. Jump (B 2011, 3’) Regie: Julien Regnard Politie, wegwezen! Jump vertelt dan een eenvoudig verhaal, in ritme, kleur en geluid toont Regnard zich een formidabel stilist. Tropa de Elite in 3 minuten. The Yellow Ribbon (SP 2011, 16’) Regie: Carlos Marques Marcet Tijdens de Amerikaanse burgeroorlog droegen de vrouwen van cavaleristen een geel lint als teken van solidariteit met hun geliefden op het slaveld. In deze Spaanse gothic keert het thema terug in de vorm van een vrouw die zelfs na de dood van haar man het lint weigert af te doen.