Lezing: Toekomstmuziek

Vaak wordt filmmuziek ingezet om de sfeer van een locatie aan te geven of te versterken. Beelden van Marrackech? Een Arabische deuntje doet de rest. Een shot van de Eiffeltoren? Een hobbelende accordeon geeft meteen dat Parijse gevoel. Maar stel dat je een film maakt van een onbekende, net ontdekte plek. Welke muziek hoort daarbij? Makers van science fiction zagen en zien zich regelmatig geconfronteerd met die vraag en hebben daar heel verschillende oplossingen voor gevonden. In Toekomstmuziek geeft muziekkenner en Schokkend Nieuws -medewerker Erik van ’t Holt een overzicht van de muziek die nieuwe en onontdekte werelden verbeelden. Van de orkestrale scores uit de jaren vijftig, via de eerste elektronische score (voor Forbidden Planet uit 1956) naar de herwaardering van de orkestrale benadering uit de jaren zeventig. Met uitstapjes naar de opkomst van de synthesizer en het gebruik van exotische en onbekende instrumenten als de Theremin (door Bernard Herrmann in The Day The Earth Stood Still , 1951) en de Blaster Beam (in de Star Trek -films). Een schat aan film- en muziekfragmenten illustreert dit overzicht, dat geen rechtgeaarde sfi-fi liefhebber aan zich voorbij mag laten gaan. Toekomstmuziek Vr 11, 15.30, EYE2. Gratis toegang, kaarten verkrijgbaar aan de kassa.