Belgische stripgigant François Schuiten verzorgt een masterclass op Imagine, met aansluitend de vertoning van Mars et Avril , waar Schuiten als production designer aan heeft meegewerkt. De entree is gratis. In de Canadese SF/fantasyfilm Mars et Avril speelt de metropool Montréal een belangrijke visuele rol. Verantwoordelijk voor de retro-futuristische make-over van de stad is de Brusselse striptekenaar François Schuiten (1956). Schuiten werd wereldberoemd met zijn stripreeks Les cités obscures, ofwel De Duistere Steden, gemaakt in samenwerking met schrijver Benoît Peeters. De serie speelt zich af in een parallelle, volledig verstedelijkte wereld die doet denken aan toekomstfantasieën als die van Jules Verne en Fritz Lang in diens Metropolis. Schuiten en Peeters begonnen hun serie in 1983, die in 1992 zijn hoogtepunt bereikte in het album Brüsel, zowel een ode aan Schuitens woonplaats Brussel als een aanklacht tegen de nietsontziende projectontwikkelaars die de stad al anderhalve eeuw lang als hun speeltuin beschouwen. Schuiten, zoon van een architectenechtpaar, is niet alleen actief als striptekenaar. Zo gaf hij zijn ideeën concreet vorm in metrostations in Brussel én Parijs, en ontwierp hij voor de Wereldtentoonstelling van 2000 in Hannover het Belgische Pavillon des Utopies. De masterclass die Schuiten in Amsterdam komt geven, zal vooral in het teken staan van zijn bijdragen als production designer en conceptual artist aan films als Taxandria, The Golden Compass, Mr. Nobody en Mars et Avril . Dat daarbij veelvuldig zal worden gerefereerd aan Schuitens stripwerk spreekt vanzelf. Bij weinig kunstenaars is de liefde voor (architectonische) vormgeving uit de eerste helft van de vorige eeuw zo alomtegenwoordig als bij Schuiten.