Bugatti bundelt krachten met EV hypercarmaker Rimac

Er is een supernieuwe superauto-maker erbij gekomen. Hallo iedereen, dit is Bugatti-Rimac. Dat zijn beide twee heel bekende namen van supersnelle bolides die jij misschien wel herkent, maar met hulp van Volkswagen’s luxe sportwagentak Porsche, een andere wel heel beroemde automobielfabrikant, zet de nieuwe joint venture absoluut een nieuwe koers op naar de toekomst van nog meer hypercars!

Zowel Bugatti als Rimac zullen hierbij als afzonderlijke entiteiten blijven bestaan. Het doel van deze samenwerking is in wezen dat Porsche Bugatti graag nog beter voor haar toekomst wil positioneren die zonder twijfels een groot aantal elektrificatietechnologieën zal omvatten.

In ieders procentueel belang!

Rimac, ooit een Kroatische startup die nu echt heel serieus ongelooflijke superauto’s bouwt, is daarvoor een perfecte partner. Porsche krijgt een direct belang van 45% in deze joint venture, terwijl Rimac de andere 55% neemt. De eerste heeft daarnaast ook nog eens rechtstreeks een belang van 24% in Rimac. Ja, je moet hier wel even goed lezen wie er hier nu precies de auto touwtjes trekken.

De nieuwe joint venture betekent ook dat de aandelen van Bugatti van de Volkswagen Groep naar Bugatti-Rimac over worden gedragen. Maar Porsche doet dit allemaal niet voor niets, want onder de nieuwe bedrijfsstructuur neemt Porsche feitelijk ook alle verantwoordelijkheden van Bugatti over. Plus Porsche heeft daarnaast een eigenbelang bij de uitkomst van deze samenwerking, aangezien de 918 Spyder wellicht ooit een nog geavanceerdere vervanger nodig heeft!

De super hypercar combo

De Porsche CEO Oliver Blume zei in een verklaring: “We combineren Bugatti’s sterke expertise in de hypercar business met Rimac’s enorme innovatiekracht op het veelbelovende gebied van elektrische mobiliteit’.

Zodra deze joint venture operationeel is, iets wat naar verwachting later dit jaar zal plaatsvinden, dan zal Bugatti in staat zijn om Rimac haar knowhow in elektrische voertuigen (EV’s) te benutten en heel misschien zelfs haar erfenis van het maken van EV’s voortzetten.

Rimac kan andere andere kant tegelijkertijd van de decennia oude kennis van Bugatti profiteren, die op dit moment de maker is van de op één na snelste auto die legaal de straat op mag.

Blume meldde daarover, dat “Bugatti een traditierijk merk, iconische producten, een trouwe klantenbasis en een wereldwijde dealerorganisatie aan de joint venture bijdraagt”.

Rimac Technology en de Rimac Campus

Terwijl dit allemaal gaande is, is de Rimac Group evenzo bezig met het opzetten van een nieuw bedrijf, Rimac Technology genaamd, om de ‘ontwikkeling, productie en levering van batterijsystemen, aandrijflijnen en andere EV componenten’ te regelen.

Het hoofdkantoor van Bugatti-Rimac zal zich in Zagreb, Kroatië vestigen, de plaats waar Rimac nu ook al is gevestigd. Er staat voor 2023 alsmede de opening van een speciale Rimac Campus t.w.v. 200 miljoen euro gepland, wat een onderzoeks- en ontwikkelingshub voor zowel Rimac als Bugatti supercars zal worden.