Masterclass: Jodorowsky

Masterclass met regisseur, stripauteur en acteur Alejandro Jodorowsky over zijn werk en carrière. Kaarten gratis af te halen aan de kassa vanaf 9 april. Ergens in Frank Pavichs Jodorowsky’s Dune zegt de dan 84-jarige regisseur, schrijver, essayist, dichter en theatermaker: ‘The mind is like the universe. It keeps expanding’. De weerslag van deze almaar uitdijende geest is te vinden in een oeuvre dat net zo veelzijdig als omvangrijk is: ruim honderd toneelproducties, een veertigtal boeken en ruim zeventig comics, waaronder De Incal, Metabaronnen en Bouncer. Daarnaast is Jodorowsky Tarotlezer en een spirituele goeroe. De door hem ontwikkelde psychomagie, een vorm van therapie waarbij diepgewortelde trauma’s worden verwerkt met behulp van symbolische handelingen, heeft een grote aanhang in Europa en Latijns-Amerika. Voor filmliefhebbers is Jodorowsky boven alles de maker van enkele invloedrijke cultklassiekers. Met zijn tweede film El Topo (1970), die maandenlang in uitverkochte nachtvoorstellingen draaide, werd hij de vader van de Midnight Movie, waarna de mede door John Lennon gefinancierde opvolger The Holy Mountain (1973) vooral in Europa een groot succes werd. Na een slepend conflict zijn beide films pas sinds 2007 weer te zien. In 2013 presenteert hij met het sterk autobiografische La danza de la realidad zijn eerste speelfilm in 23 jaar en ook verschijnt dan de documentaire Jodorowsky’s Dune , over zijn poging om Frank Herberts klassieker te bewerken. Zijn creatieve output, zijn lezingen en zijn werk als adviseur en therapeut zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden, met de zoektocht naar verlichting, wedergeboorte en transformatie als sleutelbegrippen. Voor iemand die zoveel schrijft heeft hij een verrassend gereserveerde houding jegens het woord. Dat komt binnen op het niveau van het verstand, en geeft de lezer of luisteraar ruimte om te ontsnappen. Het beeld en het geluid raakt de kijker op het niveau van het onderbewustzijn, raakt hem dieper en maakt het onmogelijk om aan het gebodene te ontsnappen. Jodorowsky’s films getuigen nadrukkelijk van deze visie: ze zitten vol met symboliek, met krachtige beelden die misschien niet onmiddellijk hun geheimen prijsgeven, maar die op een associatieve manier samenhang en interne logica hebben. Met zijn meest recente film toont Jodorowsky zich toegankelijker en lichter dan voorheen, zonder ook maar iets in te leveren aan de oorspronkelijkheid van zijn visie. “Het universum groeit, mijn geest groeit, en iedere dag groeit mijn creativiteit, dus ga ik zo hard als ik kan’, zei hij in een interview op zijn 85e verjaardag. ‘Het is allemaal een avontuur en ik wil zo ver gaan als ik kan zonder concessies te doen”. Het is een strijdlustige beginselverklaring die in meer dan een halve eeuw een oeuvre heeft opgeleverd dat zijn gelijke nauwelijks kent.