The Divide

Wanneer de kernbommen op New York vallen, vlucht een groepje flatbewoners de schuilkelder in van ex-brandweerman Mickey (Michael Biehn). Voorlopig zitten ze met elkaar opgescheept. Mickey neemt de leiding op zich, bijvoorbeeld wanneer een commandoteam de bunker aanvalt. Ze blijven daardoor in veiligheid, maar ondertussen groeien de irritaties. Hoe kleiner de kans wordt op ontsnappen, hoe hoger de emoties oplopen. Totdat het laatste restje solidariteit verdwijnt in een orgie van waanzin en geweld. Een groepje mensen, als ratten in de val, dat een externe dreiging probeert af te wenden: we kennen de formule van John Carpenter ( Assault on Precinct 13, The Thing ) en Night of the Living Dead . De Franse regisseur Xavier Gens kent zijn klassiekers, maar laat het in The Divide nog veel harder ontsporen. Sinds zijn debuutfilm Frontière(s) wordt hij in één adem genoemd met zijn landgenoten Alexandre Aja ( Haute Tension, The Hills have Eyes ), Pascal Laugier ( Martyrs ) en Julien Maury en Alexandre Bustillo ( Á l’Interieur ). Liefhebbers van naargeestige genrefilms weten dan genoeg, maar zou Rosanna Arquette het ook geweten hebben toen ze de rol van Marilyn accepteerde?