Black Square, The

Zhao-ping, een jonge Chinese kunstenaar, woont met zijn Japanse vriendin Hana in een kunstenaarsgemeenschap in de buurt van Beijing. Op een dag ziet hij een zwart vierkant in de lucht zweven. Wanneer het object is geland, komt er een verdwaasde naakte man uit tevoorschijn. Hij heeft een Japans uiterlijk, maar weet niet wie hij is, noch waar hij vandaan komt. Zhao-ping neemt hem onder zijn hoede. Is het een buitenaardse bezoeker? Maar hoe dan te verklaren dat iedereen die de vreemdeling ontmoet hem ergens van denkt te kennen? Na zijn bizarre openingsscène ontpopt The Black Square zich als een film over liefde, vriendschap, illusies, teleurstellingen, de angst te verdwijnen… Kortom, als een fantastische film met een existentialistische ondertoon, waarin ook nog plek is voor humor. In een kalm tempo leidt regisseur Okuhara zijn met veel sympathie geobserveerde personages naar de waarheid omtrent de vreemde bezoeker. De ingehouden vertelwijze geeft cameraman Kenji Maki bovendien ruimschoots de gelegenheid de kijker te betoveren met prachtige opnamen van het gebied waar de film zich afspeelt: een niemandsland tussen stad en platteland, tussen realiteit en verbeelding.